کشف استعدادها توسط مدیر چگونه باشد؟
یکی از وظایف مدیران کشف استعدادهای موجود در سازمان و شرکت می باشد. اگر مدیر یک تیم کاری هستید و می خواهید کارایی کارکنان خود را بالا برده و سازمان را در جهت موفقیت هدایت کنید این مقاله از رسال لرن را از دست ندهید.
مقاله ای که در ادامه آن را خواهید خواهند، گفت و گو مجله خلاقیت با حمیدرضا صفدری زاده، یکی از مدیران جوان و موفق گروه بزرگ تاپ سر می باشد.
به نظر شما شیوه درست مدیریت کارکنان برای بالا بردن کارایی شان در چه مواردی خلاصه می شود؟
باید در نظر نداشته باشید که سوالتان دارای دو بخش است. یکی شیوه درست مدیریت و دوم مواردی که باید در این شیوه ها به کار برود. همین سوال دو بخشی تا کنون بزرگ ترین اندیشمندان و نویسندگان جهان را بر آن داشته تا با تالیف کتاب های متعددی، مدیران و شرکت ها را در زمینه مدیریت درست سازمانی کمک دهند.
وقتی صحبت از کارکنان پیش می آید، منظور نیروی انسانی است. قطعا انسان ها دارای استعدادها، عواطف، علایق و ویژگی های شخصیتی متفاوتی هستند و همین نکته هر دو بخش سوال شما را در بر می گیرد.
بخش اول اینکه درست ترین شیوه مدیریتی کدام است و بخش دوم اینکه در چه مواردی باید خلاصه شود. پس به این راحتی و در قالب موجز، نمی توان به تفسیر این مورد پرداخت، اما بی شک چیزی که در موارد واحد است ولازمه مدیریت صحیح، این است که یک مدیر خوب باید استعدادها و ضعف های کارکنان خود را به خوبی شناسایی کند و سپس به تقویت استعدادها و رفع ضعف ها بپردازد.
چنانچه میان مدیر و کارکنان، یک ارتباط دوسویه و متقابل برقرار شود، بی شک یکی از اصلی ترین عوامل در روند افزایش کارایی کارکنان یک مجموعه، تصمیمات و سیاست های مدیر خواهد بود.
به نظر شما چگونه می توان رفتاری را با کارکنان در پیش گرفت تا آنها بالاترین انگیزه را برای پیشبرد امور کاری داشته باشند؟
قبلا هم عرض کردم، رفتار مدیر باید براساس وضعیت سازمان، خصوصیات کارکنان و شرایط موجود تنظیم شود. به عبارتی یک مدیر موفق نه تنها باید دارای بیشترین انعطاف پذیری در تغییر رویه به هنگام رویارویی با اتفاقات و مسائ باشد، بلکه شیوه های رفتاری یک مدیر هم باید (به عنوان بهترین کلاس آموزشی) به گونه ای باشد که روش صحیح پیشبرد امور را به بقیه پرسنل منتقل کند.
ضمن اینکه به اعتقاد شخصی بنده، تصمیمی که می تواند بالاترین انگیزه را در کارکنان برای پیشبرد امور کاری ایجاد کند، گزینش صحیح پرسنل، جهت پست های مختلف سازمانی با توجه به استعدادها، تخصص ها و علایق آنهاست.
پرسنل شما هرچقدر هم که متعهد باشند وقتی تخصص لازم را نداشته باشند، بالاخره این تعهد در ذیل نبود تخصص قرار گرفته و ضربه ای را به سازمان خواهد زد. پس واضح است که آموزش کلیدی ترین مسائله در ارتقا کارایی کارکنان یک مجموعه است.
نقش آموزش کارکنان را در ارتقای کارایی آنها چگونه می بینید؟
سوا شما جواب کاملا روشنی دارد. چراکه شما به هرکجای این کره خاکی سر بزنید، کارفرمایی را نخواهید یافت که طالب استفاده از یک نیروی غیرمتخصص باشد. امروزه بحث آموزش در دنیا و خصوصا در کشورهای پیشرفته حرف اول را می زند و بیشترین سرمایه گذاری در جهت افزایش بهره وری، مربوط به بحث آموزش است. شما وقتی کشوری مثل آلمان یا ژاپن را مورد مطالعه قرار می دهید، هیچ نیرویی را نخواهید یافت که بیشتر از یک ماه از زمان آخرین آموزش سازمانی او گذشته باشد.