احتمالا برندسازی قدرتمندرین ابزار تجاری و فرهنگی در دنیا باشد. نامهای بزرگی همچون کوکاکولا، نایک، منچستر یونایتد، هری پاتر و گوگل توسط میلیونها نفر در سراسر جهان شنیده و شناخته شدهاند. در اقتصاد فعلی شرکتها برای فروش محصولات خود نیازمند برندسازی هستند.
اما این فرایند چگونه رخ میدهد و چه تاثیری بر کسب و کارها دارد؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا با مفهوم برند (نام تجاری) بیشتر آشنا شوید.
برای اینکه با مفهوم برندینگ آشنا شوید، ابتدا لازم است که با تعریف محصول و برند آشنا شوید.
تعریف محصول
طبق تعریف کتاب مدیریت بازاریابی اثر کالتر و کلر؛ بهطور کلی، هر چیزی که به بازار عرضه شود و بتواند نیاز یا خواستهای را تامین کند «محصول» نامیده میشود. از جمله، کالاهای فیزیکی، خدمات، تجارب، رویدادها، اماکن، خصوصیات، سازمانها، اطلاعات و ایده ها.
با استناد به توضیح فوق میتوان گفت که اقامت در هتل، پرواز، دوره زبان، لباس، غذا، مسواک و موارد دیگر همگی محصول هستند.
اما نقش برند چیست؟
برای اینکه با تاثیر برند بر روی محصول آشنا شوید، از یک مثال ساده استفاده میکنیم. شرکتهای زیادی از طریق بسته بندی اقدام به فروش آب میکنند. هر چند آب آشامیدنی با نامهای مختلف به بازار عرضه میشود، اما همه آنها یک محصول با خصوصیات یکسان هستند. پس در چنین شرایطی شرکتها چگونه میتوانند مردم را به خرید محصول خود متقاعد کنند؟ جواب: ایجاد برند.
تعریف برند
برند یک نام، اصطلاح، نماد یا هر ویژگی دیگری است که محصول یا خدمات یک فروشنده را متمایز از سایر فروشگان میسازد.
نام تجاری را میتوان ایده و تصویری دانست که مردم به هنگام فکر کردن به محصولات و خدمات خاص از یک شرکت در ذهن خود دارند. این احساس از دو جنبه کاربردی (مثال، این کفش سبک است) و احساسی (این کفش بهم احساس قدرت میده) به وجود میآید. بنابراین در نظر داشته باشید که برند تنها از طریق ویژگیهای فیزیکی به وجود نمیآید؛ بلکه احساسات مصرف کنندگان نیز بسیار مهم هستند.
در شرایطی که کپی محصولات امری رایج در بازار است، برند به دلیل ذات انحصاری خود با این پدیده مقابله میکند. برای مثال، کوکاکولا و پپسی تا حدود زیادی هر دو محصولی مشابه تولید میکنند، اما به دلایل مختلف برخیها با کوکاکولا و عدهای دیگر با پپسی احساس ارتباط بهتری میکنند.
بنابراین، اگر شرکتهای دیگر حتی بتوانند محصولی مانند کوکاکولا را تولید (کپی) کنند، تازه زمانی که برای خود برندی در حد و اندازه کوکاکولا ایجاد نکنند – به فروش آن شرکت نخواهند رسید.
برندسازی چیست؟
به فرایندی که طی آن شرکتها یک مفهوم خاص را در خصوص خود و محصولاتشان به ذهن مشتری منتقل نمایند، برندسازی گفته میشود. شرکتها از این استراتژی با هدف تصمیمگیری سریع مردم در خصوص خود و محصولاتشان استفاده میکنند. برندسازی همان دلیلی است که افراد را با وجود رقبا به سمت خرید از شما میکشاند. برند هر آنچه که هستید و نیستید را به وضوح آشکار میسازد.
برای اینکه بتوان مشتریان وفادار را جذب کرد، لازم است که همیشه به وعدههایی که به هنگام برندینگ داده شده است عمل کرد.
چه کسانی از برند سازی تاثیر میپذیرند؟
- مشتریان: همانطور که اشاره شد، نام تجاری همانند میانبری بوده که به مصرف کنندگان در تصمیمگیری خرید یک محصول مشخص از بین محصولات دیگر کمک میکند.
- کارکنان / سهامداران / اشخاص ثالث: تاثیر برند تنها بر روی مصرف کنندگان نیست، بلکه به شهرت کسب و کارها نیز کمک میکند. برای مثال، برند شرکتهایی مانند اپل و گوگل باعث شده است تا بسیاری از افراد برای کار در این شرکتها علاقه داشته باشند. شرکتهایی که خواهان افزایش سرمایه و رشد ارزش سهام خود هستند؛ لازم است که برندسازی را به صورت جدیتر پیگیری کنند.
چگونه میتوان برندسازی کرد؟
شرکتها متناسب با شرایط خود از روشهای مختلفی برای ایجاد و شکلدهی برند خود استفاده میکنند، که شامل:
- تبلیغات و ارتباطات
- طراح و بسته بندی محصول
- ایجاد تجربه از طریق فروشگاه
- قیمت گذاری
- اسپانسری و مشارکت در رویدادها
- هویت بصری (لوگو، وبسایت، رنگها و…)
طراحی و بسته بندی که از آن به عنوان فروشنده خاموش یاد میشود، در جلب توجه مصرف کنندگان بسیار مهم میباشد. از این طریق ویژگیهای محصول و وجه تمایز آن با سایر محصولات مشخص میشود و مصرف کننده راحتتر اقدام به خرید مینماید.
تبلیغات به عنوان ابزار اصلی و قدرتمند در ایجاد نام برند نقش مهمی دارد. از طریق تبلیغات میتوان داستان محصول و شرکت را به صورت بصری بیان کرد و تصویر برند را به ذهن مخاطب منتقل کرد.
جمعبندی
محصول چیزی است که شما آن را میفروشید و برند (نام تجاری) تصویری از آن محصول میباشد. برای ایجاد چنین تصویری در ذهن مردم لازم است که استراتژیهای برندینگ را به کار برد. ایجاد یک برند قدرتمند علاوه بر اینکه فروش شرکتها را افزایش میدهد، نگرانی از بابت قانون تکثیر را نیز کاهش میدهد.
مقاله خوبی بود فقط یک سوال داشتم. قیمت گذاری چطور میتونه به برندسازی کمک کنه؟
این موضوع جای بحث فراوانی دارد اما به صورت خلاصه در این حد اشاره کنم که یکسری از برندها را ما به خاطر قیمتی که روی محصولات خود میگذارند (قیمت پایین یا حتی قیمت های بالا) به خاطر میاریم.
برای همین اگر قیمتی که ارائه میکنید تفاوت زیادی با قیمتهای رقبایتان داشته باشد میتواند به یک ویژگی تبدیل شود که عدهای کسب و کار شما را به خاطر آن بیاد آورند.