در ساده ترین حالت برنامه کسب و کار بنویسید
نوشتن برنامه کسب و کار یکی از الزامات محسوب می شود که مدیران هر کسب و کاری باید آن را انجام دهد اما نوشتن این برنامه برای عده ای مشکلات و سختی هایی را به همراه دارد. به همین دلیل در این مقاله در خصوص نوشتن برنامه کسب و کار به ساده ترین شیوه ممکن اشاره کنیم.
ویژگی های مهم ساده نویسی برنامه کسب و کار
نثر سادهای داشته باشید. برنامه های کارآمد به آسانی خوانده می شوند. شما باید این برنامه ها را به اشخاص دهید که هنگام صحبت با تلفن یا ارسال ایمیل نگاهی به برنامهتان نیز می اندازند. نثر قلمبه سلمبه را برای نوشتن رمان های آینده خود کنار بگذارید! زمانی که برنامه کسب و کار می نویسید، نکات زیر را در نظر بگیرید:
- از جملات طولانی و پیچیده استفاده نکنید؛ مگر آن که هدف خاصی داشته باشید.
- از کلمات مخفف، اصطلاحات خیابانی و کلمات چند معنایی استفاده نکنید؛ همه نمی دانند که «س.ن.ب.ک.ک» به معنای «ساده نویسی برنامه کسب و کار» است!
- از کلمات رایج استفاده کنید.
- از بولت پوینت استفاده کنید. بولت پوینت به خواننده اجازه می دهد تا اطلاعات مهم را با سرعت بیشتری دریافت کند.
- کوتاه بنویسید. طول متوسط بیشتر برنامه های کسب و کار نسبت به گذشته خیلی کوتاهتر شده است. شاید بخواهید به منظور متقاعد کردن دیگران 20 تا 30 صفحه توضیحات به علاوه 10 صفحه ضمایمی مانند پروژه ها، رزومه مدیریتی و سایر جزییات بنویسید. اما بدانید که اگر برنامه کسب و کارتان حدود 40 صفحه باشد، پس به درستی خلاصه نویسی نکرده اید.
البته استثناهایی هم وجود دارد. اخیرا برنامه کسب و کاری دیده ام که متعلق به یک کافی شاپ بود. آنها عکس هایی از محل احداث، منوها و نقشه ها نیز در برنامه شان گنجانده بودند.
از چارتهای کسب و کار استفاده کنید. کاری کنید که اعداد و ارقام مهم به سرعت پیدا و درک شود. از جدول ها و چارت های ساده استفاده کنید تا مهم ترین آمارهایتان را به رخ بکشید. همچنین: - از چارت های دو بعدی استفاده کنید، نه سه بعدی. خواندن چارت های دو بعدی معمولا کار آسان تری است. مطمئن شوید که اعداد به خوبی نشان داده شده اند.
- از چارت کیک مانند استفاده کنید تا سهم خود را از بازار نشان دهید.
- متن خود را به خوبی ویرایش و زیباسازی کنید. شما باید علاوه بر انتخاب مناسب کلمات، شکل ظاهری متن خود را نیز زیبا و ساده کنید. توصیه های زیر را بخوانید:
1- متن را فقط با دو فونت بنویسید. فونتی که برای نوشتن تیترها به کار می برید، باید فونت ساده sans-serif مانند Arial و Tahoma باشد. فونت مورد استفاده در متن نیز بهتر است B Nazanin باشد.
2- از فونت های ریز دوری کنید. تنها برخی از فونتها در اندازه 10 به خوبی نمایش داده می شوند. بهتر است از اندازه 11 یا 12 استفاده کنید.
3- بین مطالب و برای جداسازی چارت ها از مطالب فاصله در نظر بگیرید. هر وقت شک داشتید به صفحه بعد بروید.
4- برنامه کسب و کار خود را چندین بار بخوانید و اشتباهات لغوی و گرامری را برطرف کنید. مطمئن شوید اعدادی که در چارت به کار بردهاید با اعدادی که در متن وجود دارند، همخوانی دارند.
یادداشتی از تیم بری، کارآفرین و برنامه ریز کسب و کار | ترجمه: خلاقیت