آموزش های آنلاین

17 گام سئو قبل از راه اندازی وب سایت

آیا تصمیم به راه اندازی یک وب سایت جدید گرفته‌اید؟ طراحی قالب آن را انجام داده اید، ساختار را مشخص کرده اید و آماده اید تا آن را بر روی اینترنت بگذارید. اما ممکن است که چیزی را فراموش کرده باشید! پس از اینکه پروژه طراحی سایت را به اتمام رساندید، لازم است که وضعیت سئو را ارزیابی کنید.

اگر فکر می کنید که یک افزونه سئو می تواند کار شما را راه بیندازید، در اشتباه هستید. کارهای زیادی هستند که باید قبل از راه اندازی وب سایت انجام دهید – البته اگر بخواهید که سایت‌تان برای موتورهای جستجوگر بهینه سازی شده باشد. اگر در شروع کار اصول سئو را نادیده بگیرید، در ادامه کار مجبور خواهید بود تا زمان بیشتری را صرف رفع مشکلات کنید. پس بهتر است که کار را در همان ابتدا انجام داد و به آینده نگه نداشت.

اگر بخواهید که وب سایت‌تان سئو مناسبی داشته باشد، لازم است که استراتژی های زیر را رعایت کنید:

  • تولید محتوای با کیفیت و ارزشمند
  • عملکرد مطلوب
  • ایجاد تجربه کاربری مناسب
  • بروز رسانی های منظم

اگر تمام موارد را از همان ابتدای راه اندازی وب سایت رعایت کنید، می توانید رقابت با سایر وب سایت ها را از همان روز اول آغاز کنید و بر روی رتبه های مناسب در نتایج جستجوها تمرکز داشته باشید.

 

آغاز سئو قبل از راه اندازی وب سایت

ممکن است برخی از موارد گفته شده در این مقاله را خودتان انجام بدهید. در واقع، همین موارد به ظاهر ساده هستند که در انتها نتایج متفاوتی را به وجود می‌آورند. پس بهتر است که این نکات مهم را در سئو سایت خود رعایت کنید.

گام 1: بررسی دامنه

حتما می دانید که برای راه اندازی وب سایت لازم است که یک دامنه (Domain) به عنوان آدرس اینترنتی وب سایت تهیه کنید. وقتی یک نام دامین انتخاب کردید، سوابق آن دامنه را با استفاده از سرویس Wayback Machine بررسی کنید. این احتمال وجود دارد که دامنه انتخاب شده قبلا مورد استفاده قرار گرفته باشد. اکنون با نکاه کردن به گذشته وب سایتی که بر روی آن دامنه بوده است می توانید تصمیم خود را نهایی کنید.
به عبارتی، اگر قبلا بر روی دامنه انتخابی شما یک وب سایت نامناسب بوده باشد، توصیه می شود که از آن دامنه استفاده نکنید. چراکه تاثیر منفی فعالیت های آن سایت بر روی سایت شما نیز اثر خواهد گذاشت.

 

گام 2: بررسی هاست

اگر پیش از این سابقه راه اندازی وب سایت داشته باشید، به خوبی با این موضوع آشنا هستید. اما یک اشاره مختصری می کنیم که چرا باید هاست را هم بررسی کرد؟
در صورتی که هاست وب سایت به طور مداوم از دسترس خارج شود، سرعت پاسخگویی مناسبی نداشته باشد، سئو سایت شما ضربه خواهد خورد. برای انتخاب یک هاست مناسب زمان بگذارید و سرویس دهی شرکت های مختلف را بررسی کنید. و البته از هزینه کردن برای تهیه هاست مناسب نترسید؛ این مورد برای کسب و کار آنلاین شما بسیار مهم می باشد.

 

گام 3: پروتکل امنیتی HTTPS

مشخص شده است که گوگل به امنیت وب سایت ها توجه می کند و سایت هایی را که در این زمینه عملکرد مناسبی نداشته اند، با کاهش رتبه جریمه می‌کند. اگر می خواهید که با یک تیر دو نشان بزنید، توصیه می کنیم که برای سایت خود یک گواهی امنیتی SSL تهیه کنید. با تهیه این گواهی می توانید از پروتکل امنیتی HTTPS استفاده کنید.
در این حالت علاوه بر اینکه سطح امنیتی وب سایت خود را ارتقاء خواهید داد، می توانید از مزایای رقباتی آن در بهینه سازی سایت بهره ببرید.

 

گام 4: پوسته‌های سئو شده

بسیاری از پوسته های وردپرس از لحاظ سئو وضعیت مناسبی دارند و با افزونه های سئو نیز سازگاری کامل دارند. اما برای اینکه بتوانید به هنگام انتخاب پوسته تصمیم گیری بهتری داشته باشید به ویژگی های یک قالب SEO-Friendly اشاره می کنیم:

  • کدنویسی استاندارد
  • حجم پایین کدهای قالب
  • سرعت لود سریع
  • واکنشگرا (responsive)
  • طراحی مدرن و بروز

 

گام 5: شیوه انتخاب کلمات کلیدی

قبل از اینکه بخواهید محتوای سایت را تولید کنید، لازم است که کلمات کلیدی را انتخاب کرده باشید. اگر این کار را به درستی انجام ندهید نتایج مناسبی را دریافت نخواهید کرد.
شیوه انتخاب کلمات کلیدی یا همان Keyword Research به فرایندی گفته می‌شود که در آن کلمات کلیدی مناسب برای یک وب سایت مشخص می شود. کلماتی که انتخاب می کنید باید ویژگی های زیر را داشته باشند:

  • با موضوع فعالیت سایت مرتبط باشد
  • به خاطر سپاری آنها آسان باشد
  • رقابت بر روی آنها کم باشد (تا شانش بیشتری برای گرفتن رتبه داشته باشید)

 

گام 6: بهینه سازی صفحات

پس از اینکه کلمات کلیدی را مشخص کردید، باید از آنها در وب سایت استفاده کنید. البته لازم است که در هر صفحه از وب سایت تنها بر روی یک کلمه کلیدی تمرکز کنید. کلمات کلیدی را به اندازه ای استفاده کنید که هم کاربران و هم موتورهای جستجوگر بتوانند تشخیص دهند که موضوع آن صفحه از وب سایت شما در چه موردی می باشد. (زیاده روی نکنید)
توجه: منظور از به کار گیری کلمات کلیدی در صفحات تنها محتوا نیست، بلکه باید در تگ عنوان و توضیحات، لینک ها و سایر بخش های صفحه نیز باید از آن کلمات استفاده شود.

 

گام 7: برچسب یا همان تگ

برچسب ها (tags) ها جمله مواردی هستند که در بهینه سازی داخلی سایت باید به آنها توجه کرد. از برچسب هایی استفاده کنید که مرتبط با موضوع محتوا باشد و برای کاربران نیز مفید باشد. به عبارتی، اگر کاربر بر روی تگ درج شده کلیک کرد، به سایر صفحات مرتبط به آن تگ دسترسی داشته باشد.
اگر از کلمه کلیدی هدف به عنوان برچسب استفاده کنید، می توانید بازدهی مناسبی را دریافت کنید.

 

گام 8: ساختار پیوندهای یکتا

ساختار مناسب پیوندهای یکتا برای وردپرس

ساختار پیشفرض وردپرس برای پیوندهای یکتا مناسب نیست. در تصویر فوق به کادر قرمز رنگ نگاه کنید، آن کادر همان گزینه پیشفرض وردپرس برای ساختار پیوندها می باشد که برای سئو سایت مناسب نمی باشد. به همین دلیل بهتر است که ساختار دیگری را انتخاب کرد.
ما استفاده از نام نوشته را پیشنهاد می‌کنیم. در این ساختار می توانید کلمه کلیدی را در آدرس صفحات استفاده کنید و همچنین به دلیل کوتاه بودن آدرس URL خوانایی بهتری خواهد داشت.

 

گام 9: افزونه سئو

با کمک گرفتن از افزونه ها می توانید سئو سایت را به اندازه قابل توجهی افزایش دهید. یکی از افزونه های مناسب برای سئو که کاربران وردپرس می توانند از آن استفاده کنند Yoast می باشد. این افزونه کارهای تجزیه و تحلیل On-Page SEO را براساس کلمه کلیدی مشخص شده انجام می دهد و وضعیت را به شما نشان می دهد.

 

گام 10: بررسی محتوا

پس از اینکه محتوای صفحات را ایجاد کردید، یکبار دیگر آنها را بررسی کنید. این کار به شما اطمیان می دهد که محتوای ایجاد شده ارزش کافی را برای مخاطب سایت داشته باشد. سعی کنید محتوای اختصاصی تولید کنید و در آن تمام جزئیات موضوع را مطرح کنید. در واقع؛ هرچه محتوا کامل‌تر باشد، شانس بیشتری برای دریافت رتبه خواهد داشت.

 

گام 11: استفاده از تصاویر

در هر صفحه از وب سایت حداقل از یک تصویر استفاده کنید. تصاویر باعث برقراری ارتباط بهتر با بازدید کنندگان می شوند و توجه کاربران را به خود جلب می کنند. در نتیجه، کاربر با محتوای صفحه ارتباط بهتری برقرار خواهد کرد و مدت زمان بیشتری را در سایت خواهد ماند.
البته فراموش نکنید که برای تصاویر حتما از متاتگ alt (متن جایگزین) استفاده کنید. این کار کمک می کند تا موتورهای جستجوگر تصویر بهتر را درک کنند و آن را در جستجوهای تصویری نیز نشان دهند.

 

گام 12: لینک های داخلی

یکی از بهترین روش هایی که با آن می توانید به موتورهای جستجوگر و کاربران نشان دهید سایت شما مطالب مرتبط و ارزشمند دیگری را هم دارد، استفاده از لینک های داخلی می باشد. شما می توانید این کار را خودتان به صورت دستی انجام دهید و یا از یک سیستم استفاده کنید تا باتوجه به موضوع صفحه، دیگر صفحات مرتبط را نشان دهد.

 

گام 13: لینک های خروجی

از روش های دیگری که با استفاده از آن می توانید رتبه سایت خود را در موتورهای جستجوگر افزایش دهید، لینک دادن به وب سایت های معتبر می باشد. این کار به موتورهای جستجوگر نشان می دهد که محتوای سایت شما در ارتباط با موضوعی می باشد که یک وب سایت معتبر دیگر هم به آن پرداخته است. هرچند که این مورد تاثیر چندانی نخواهد گذاشت، اما به هرحال به عنوان یک سیگنال مثبت می توانید از آن استفاده کنید.

 

گام 14: اضافه کردن وبلاگ

مقدمه مقاله را به خاطر دارید که گفتم وب سایت خود را به طور مرتب بروز رسانی کنید! به عبارتی دیگر، اگر بخواهید که سایت خود را بروز نگه دارید لازم است که بخشی داشته باشید تا بتوانید محتوا تولید کنید. فعالیت بسیاری از کسب و کارها به گونه‌ای می باشد که اگر بخش وبلاگ نداشته باشند، شاید ماه ها تغییری در محتوا نداشته باشند – در نتیجه رتبه خود را از دست خواهند داد.

 

گام 15: اقدامات امنیتی

در گام سوم به استفاده از HTTPS اشاره کردیم، اما این تمام کار نیست. شما باید امنیت وب سایت را از هر لحاظ بررسی کنید تا مشکلی پیش نیاید. همانطور که گفته شد، اگر گوگل تشخیص دهد که سایت شما ایمن نیست، رتبه سایت را کاهش خواهد داد تا در نتایج جستجوها نشان داده نشود.

 

گام 16: افزایش سرعت سایت

سرعت نمایش صفحات از جمله فاکتورهایی می باشد که اهمیت بالایی دارد. اگر سرعت لود وب سایت کند باشد، آن وب سایت در موضوعات رقابتی شانسی برای دیده شدن نخواهد داشت. موتورهای جستجوگر دوست ندارند کاربران خود را به سایت هایی ارسال کنند که سرعت لود مناسبی ندارند.
تا جایی که می توانید حجم صفحات را کم نگه دارید و از افزونه های کش استفاده کنید تا سرعت بارگزاری صفحات افزایش پیدا کند.

 

گام 17: بهینه سازی تصاویر

در گام 11 به این موضوع اشاره کردیم که حداقل از یک تصویر در هر صفحه از وب سایت استفاده کنید. براساس بررسی ها تصاویر بیشترین حجم صفحات را به خود اختصاص می دهند. در نتیجه اگر تصاویر سایت را بهینه سازی کنید و از حجم آنها بکاهید، حجم صفحات کاهش پیدا کرده و سرعت لود سایت افزایش پیدا خواهد کرد.
برای کاهش حجم تصاویر بدون افت کیفیت می توانید از فتوشاپ استفاده کنید و یا پلاگین های مخصوص به این کار را نصب کنید تا سیستم مدیریت محتوای سایت به صورت خودکار این کار را برای‌تان انجام دهد.

 

جمع بندی

راه اندازی یک وب سایت جدید می تواند یک چالش باشد. چالشی که شما در آن باید به رقابت با صدها و گاه هزاران سایت دیگر بروید. برای اینکه بتوانید این رقابت را به نفع خود تمام کنید، لازم است که تمام نکات کلیدی سئو را رعایت کنید تا به صفحه نخست گوگل برسید.

17 گام سئو قبل از راه اندازی وب سایت
5 (100%) 1 vote
مقالاتی که شاید خوشتان بیاید

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.