آموزش های آنلاین

6 اشتباه ارتباطی که در محل کار انجام می دهید

برقراری ارتباط کار دشواری است و برای بهتر شدن به تمرین هر دو نفر نیاز دارد. کاری که شاید اصلا ندانید باید انجامش دهید! اما در موردش فکر کنید: احتمالا شما هم وقت بیشتری برای برداشت قصد و نیت طرف مقابل صرف می کنید تا این که بخواهید تمرین کنید تا ارتباطی روشن و واضح برقرار کنید.

«اوه! امیدوارم از قصد ادای منو در نیاورده باشه!»

«چرا اون اطلاعات رو نصفه و نیمه بهم میده؟ می خواد زندگی مو سخت‌تر کنه؟!»

«اون از قصد کاری می کنه که ما افکارشو حدس بزنیم. این کار بهش حس قدرت میده.»

«چرا اون اطلاعات به این مهمی رو با ایمیل به من گفته؟»

«منظورش چی بود؟ اصلا نمی فهمم.»

«چرا اون مثل رئیس با من رفتار می کنه؟!»

اینها جملات آشنایی هستند، مگر نه؟ ارتباطات قدرتمند و شفاف پایه و اساس تشکیل یک گروه خوب کاری هستند. باور کنید. پس کمی وقت بگذارید و مشخص کنید که چه توقعاتی از نحوه رفتار و ارتباطات گروه خود دارید. ببینید که این سیتسم ارتباطی در کجا به خوبی عمل می کند و در کجا به مشکل بر میخورد.

خبر خوب این است که وقتی متوجه می شوید کار اشتباهی رخ داده است، می توانید درست اش کنید. پس به این شش اشتباه ارتباطی توجه کنید:

1. قصد و نیت دیگران را بد فرض نکنید

بله، برخی از مردم گاهی به کلک زدن و بد رفتاری دست می زنند؛ اما نه همه مردم و نه همیشه! فکر نکنید که پشت همه حرف ها و رفتارها قصد و نیت خاصی وجود دارد. پس اجازه ندهید اتفاق خاصی، مانند بی خبر ماندن از رویداد یا جلسه ای خاص، باعث کاهش اعتماد شما به دیگران شود. جرات داشته باشید و به سراغ کارفرمایتان بروید و علت را از او جویا شوید.

 

2. پشت ایمیل پنهان نشوید

ایمیل روش آسان و سریعی برای ارتباط است، اما برای ارتباطات مهم آن را به کار نگیرید. از ایمیل برای آگاهی رسانی در مورد خبرهای بد استفاده نکنید. پیام های عصبی و تحریک کننده ارسال نکنید و کسی را در آن به یاد سرزنش نگیرید. ایمیل ابزار عالی برای پشتیبانی امور است، اما معمولا به عنوان ابزار اصلی کاربرد ندارد.

 

3. تصمیماتتان را روی کاغذ بیاورید

گاهی گروه‌های بزرگی که مهارت های ارتباطی بسیار خوبی هم دارند از هم می پاشند. لابد از خود می پرسید چرا؟! چون احتمالا یکی از ابتدایی ترین نکات را فراموش کرده اند. گروه هایی که در آنها اعتماد زیادی موج می‌زند اغلب ایده های خلاقانه زیادی ارائه می کنند، در مورد مزایا و معایب‌شان بحث می کنند و سپس تصمیماتی می گیرند. روی کاغذ آوردن و خواندن مجدد تصمیمات کلیدی و مراحل بعدی گام مهمی برای حفظ جهت‌دهی گروه است.

 

4. جلسات بی فایده برگزار نکنید

فقط زمانی جلسه برگزار کنید که می خواهید به یکی دو هدف برسید: تصمیماتی بگیرید و یا روابط میان افراد را بهبود ببخشید. اگر می خواهید اطلاعات ساده ای را به اعضا بگویید یا آنها را از بروزرسانی های جزیی باخبر کنید، بهتر است برای وقت همه ارزش قائل باشید و آن اطلاعات را یا از طریق ایمیل یا با روش دیگری مانند تابلوی اعلانات به اعضای گروه تان منتقل کنید.

پس هر وقت که می خواستید جلسه ای برگزار کنید، از خودتان بپرسید که آیا هدف جلسه من ارزش گرفتن وقت دیگران را دارد؟ اگر پاسخ‌تان منفی بود، یا در مورد جلسه تان تجدید نظر کنید یا فقط کسانی را دعوت کنید که حضورشان برای تصمیم گیری یا گفت‌وگو در آن زمینه حیاتی است.

 

5. کمی جذابیت به حرف هایتان اضافه کنید

خیلی ساده است، مگر نه؟! اگر می خواهید مردم به حرف هایتان گوش دهند، آن را به شکل جذابی ارائه کنید. داستان های معناداری تعریف کنید.

 

6.درست وحسابی گوش کنید

مردم شناسان روی صحنه نمی روند تا چیزی را ثابت کنند؛ بلکه به آرامی سرجایشان می نشینند. خوب گوش می دهند و سوالات معنادار و بسیار خوبی می پرسند تا معنا و مفهوم خاصی از میان پاسخ‌ها به دست آورند. تصور کنید اگر بیشتر مدیران، با رویکردی مانند مردم شناسان به حرف کارمندانشان گوش می دادند، چه اتفاقات خوبی ممکن بود رخ دهد.

یا اگر بیشتر فروشندگان با دقت بیشتری به نظرات و ارزش های مشتری گوش می دادند، چقدر می توانستند میزان فروش رضایت بخش خود را افزایش دهند.

6 اشتباه ارتباطی که در محل کار انجام می دهید
امتیاز شما به این مقاله؟
مقالاتی که شاید خوشتان بیاید

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.